تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با میلاد اسدی، پیرامون محکومیت دانشجویان معترض در خواجه نصیر

«رحیم‌پور ‌ازغدی، به تک‌صدایی عادت کرده است»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

منابع دانشجویی در ایران اعلام کردند که پنج دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر طوسی به دلیل اعتراض در جریان سخنرانی رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در این دانشگاه، در مجموع به هشت ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

پنج دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در جلسه سخنرانی حسن رحیم‌پور ‏ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران، با بالا بردن پلاکاردهایی، پرسش‌هایی را در زمینه اخراج استادان ‏دگراندیش و اعدام‌های گروهی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ مطرح کردند.

میلاد اسدی، مهدی عباس‌زاده، بهنام ‏صفری هر یک به دو ترم، علی پرویز و عباس صمد‌بابایی به یک ترم محرومیت از تحصیل بدون ‏احتساب سنوات محکوم شدند.

با میلاد اسدی، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و مدیر‌مسوول نشریه توقیف شده «درنگ» درمورد جزییات این موضوع گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

اعتراض دانشجویان به چه بود؟

آقای ازغدی به دعوت بسیج دانشگاه برای سخنرانی با موضوع «اصولگرایی، کدام اصول» در دانشگاه خواجه نصیر حضور پیدا کردند.

با توجه به رویدادهای اخیر در دانشگاه‌ها و اعمال غیر‌عاقلانه طی مدت زمان اخیر در دولت آقای احمدی‌نژاد با انتصاب وزرای نالایق و یا عمل‌کرد نامناسب اقتصادی این دولت، امیدوار بودیم که آقای ازغدی با انتقاد از این وضعیت به تبیین اصولگرایی که مد نظرشان است، بپردازند.

اما متاسفانه نه تنها ایشان در این جلسه از وضع موجود انتقاد نکردند، بلکه به توجیه وضعیت موجود پرداختند. بسیج دانشجویی دانشگاه با نصب پلاکارهایی در خارج از موضوع برنامه، با ذکر نقل قول‌هایی منتسب به دکتر سروش، کدیور، آغاجری، گنجی و خانم عبادی‌، سعی کرده بود که به تخریب و تخطه‌ی این شخصیت‌ها بپردازد.

در آن شرایط، دیدیم که جو دانشگاه نه تنها به سمت شفاف‌سازی پیش نرفت، بلکه با نوعی توجیه عملکرد وضعیت فعلی در نهایت به تخریب چهره‌هایی انجامید که زحمات زیادی برای دموکراسی و نهادینه شدن آزادی در ایران کشیده بودند.

از این‌رو دانشجویان تصمیم گرفتند با انتقاد از عملکرد آقای ازغدی که عضو شورای انقلاب فرهنگی هستند و سال‌ها در این فضا کار کرده‌اند به این روند اعتراض کنند.


حسن رحیم‌پور ‏ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی ایران

اما دانشجویان مدافع آقای ازغدی اجازه ندادند که صحبت‌های انتقادی خطاب به آقای ازغدی مطرح شود. در حالی که هدف این بود که از اصولگرایی و تعریفی که ایشان از آن دارند، سوال شود و این‌که اصولگرایی یعنی حذف اساتید منتقد و دانشجویان دگراندیش؟

به نظر ما جناحی که ایشان از اصول‌گرا بودن آنان دم می‌زنند و در حال حاضر بر مسند هستند، فضای دانشگاه را تبدیل به پادگان کرده است و حقوق اساتید و دانشجویان را نقض می‌کند.

آقای ازغدی که این امکان را دارد، به طور مداوم در صدا و سیما حضور پیدا کرده و تمام مخالفان خود را تخطئه کند، به فضای تک‌صدایی در سخنرانی‌های خود عادت کرده‌ است.

لذا ما سعی داشتیم با ایراد یک‌سری سوالات مشخص بحث را دوسویه کنیم و از ایشان بخواهیم که به سوالات ما هم جواب بدهند و تنها به بازگویی عقاید یک‌سویه‌ی خودشان نپردازند.

نحوه‌ی برخورد آقای ازغدی با این حرکت شما چه ‌بود؟

متاسفانه ایشان که چهره‌ای روشن‌فکرانه از خود نشان می‌دهد و تئوریسین یک جناح است، به جای این‌که با تسامح و تساهل به سوالات پاسخ بدهد، برافروخته شد و با الفاظ خیلی رکیک مثل «ابله» و « احمق» و «وابسته» خواندن آن‌ها به خارج از کشور دانشجویان منتقد را مخاطب قرار داد. این اهانت ایشان به حدی بود که حتا دانشجویانی که هم‌سو با آقای ازغدی بودند، از این برخورد ایشان شوکه شده بودند.

بعد از این اعتراض که نسبت به آقای رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه خواجه نصیر شد، برای پنج تن از فعالان این دانشگاه احکامی صادر شد. می‌توانید در مورد این احکام و افرادی که برای آن‌ها حکم صادر شده است، توضیح دهید؟

تقریباً بعد از دو هفته از این ماجرا، رسانه‌های وابسته به حاکمیت سعی کردند با پخش یک‌سویه اخبار این جلسه تنها به برداشتی که آقای ازغدی از این اعتراض داشت، یعنی انتساب دانشجویان به خارج از کشور به نوعی دامن بزنند.

به شکلی جوسازی کردند که بسیج دانشجویی با استفاده از فضای به‌وجود آمده، این بهانه را به مسوولان دانشگاه داد که این برخوردها را شدید‌‌تر کنند. با این شرایط این احکام صادر شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دورود بر این دانشجویان

-- بدون نام ، Nov 15, 2008

کل نظام ازیک سیاست اخوندی پیروی میکند همانطور که در بالای منبر هر چه دلشان میخواهد میگویند و زیر منبری ها را یک مشت احمق فرض کرده و بانها اجازه اظهار نظر نمیدهند.. در سخنرانیها هم همین کار رادنبال میکنند و اگر بمردم اجازه بدهند وافراد فهمیده اظهار نظر کنند برای بقیه که اکثرا افراد کلاس پائین هستند معلوم خواهد شد که اکثر صحبت هایشان بی معنی است در نتیجه دکانشان کم کم تعطیل خواهد شد.. یکی از اموزش های اخوندی اینست که وقتی میروی بالای منبر از هیچ کس نترس و خجالت نکش و راحت هر چه از دهانت در امد بگو و افراد پائین را یک مشت گاو وگوسفند فرض بکن..؟

-- حسن ، Nov 16, 2008

سال 1367 كه سال قتل عام 5000 نفر از بهترين جوانان اين كشور بدست آخوندها بود ، من دانشجوي مهندسي دانشگاه شيراز بودم . اوايل ترم بود كه خامنه اي كه آنزمان رئيس جمهور بود براي سخنراني و تكرار كلمه دشمن به دانشگاه شيراز آمد . به هنگام پرسش و پاسخ ، بنده سوالي نوشتم در مورد علت قتل عام جوانان و اينكه اينهمه جوان به چه گناهي اعدام شدند و شما از كدام سياهچالي آمده ايد كه اين مردم بايد اينهمه تاوان بدهند . اميدي به خواندن اين سوال نداشتم اما ظاهرا از دست مجري برنامه دررفته بود بخوبي يادم هست كه آقاي خامنه اي در ميان حيرت و شگفتي حاضران عمامه اش را محكم بر تريبون كوبيد و فرياد زد : ( عين سخنان اوست ) ميكشيم ميكشيم ، باز هم ميكشيم . اصلا هركس كه با ما مخالفت كند او را ميكشيم . اگر لازم باشد همه را ميكشيم . " صورتش از خشم كبودشده بود و نفس نفس ميزد . چه لذتي بردم از عصبانيت او و راستش تا مدتها ميترسيدم كه مرا شناسائي كنند . شايد فكر ميكنيد در بيان موضوع اغراق كرده ام اما حاضرم تمام حاضران آن جلسه و خود خامنه اي را گواه بگيرم كه حتي كلمه اي را هم از خودم نساخته ام . همه اين موجودات انسان نما به وقتش ساطور بدست ميگيرند و سر زن و كودك را هم ميبرند . اينها اصلا بوئي از انسانيت نبرده اند . ازغندي پور كه پادوي درگاه خامنه اي هم نميشود .

-- علي ، Nov 16, 2008

ایشان پرچم ولایت را در عرصه اندیشه آنهم در شروع قرن بیست و یک میخواهند هوا کنند .
وقاحت ایشان در تخریب متفکران آنهم در مجامع دانشگاهی از او چهره ماندگاری ساخته بیشک در آینده که به برسی وضع امروز ما حواهند پرداخت او را همردیف حسین شریعتمدار نظریه پرداز و مدافع سرکوب و خفقان خواهند شناخت

-- فرزین ، Nov 16, 2008

این آدم یک آخونده که از لباس خارج شده و وارد فضاهای دانشگاهی و روشنفکری شده . کار اصلیش هم مبارزه با مکاتب منحرف غربی از طریق ترویج معارف اهل بیته.
ایشان ازمنتقدان دکتر سروش و اصولا منتقد همه متفکران عالمه ومعتقده اگر این اشخاص ازافلاطون تا ویتگنشتاین با احادیث و سیره امامان شیعه آشنا بودن اینقدر خودشون خسته نمی کردن ودنیا رو باسفسطه های پوچ وتوخالی گمراه نمی کردن !!

-- kave ، Nov 16, 2008

اگر یک بار پای صحبتهای اقای ازغدی بنشینید معنای از رو بردن هیملر و گوبلز را میفهمید.
این که چگونه یک نفرمیتواند تا این حد افراطی و یکسو نگر و خشک مغز باشد جدا نوبر است.
دنیایی که ادمهایی مثل او بر سر قدرت باشد دنیایی دهشتناکی است. اگر افرادی مانند او قدرت داشتند دنیا را برای ارسال حکومت ولایی به خون میکشیدند و تمامی غیر مسلمانان را یا برده میکردند و یا از بین میبردند. تئوریسین ولایی نسبت مناسبی برای ایشان است.

-- A ، Nov 16, 2008

چی بگیم والا ایا نظری هم دیگه باقی مونده که بگیم..هر چه بگندد نمکش میزند وای به روزی که بگندد نمک

-- نادی ، Nov 16, 2008

خلایق را هر چه لایق.

-- بدون نام ، Nov 16, 2008

نمی دونم ابراز همدردی و همراهی ما به درد این دانشجویان عزیز می خوره یا نه ، ولی واقعا جرات مخالفت با همچین آدمی که مدعی بوده پس از بررسی تمام آرا و نظرات به این به اصطلاح اصول گرایی رسیده واقعا جای تقدیر داره !

-- ناتان ، Nov 16, 2008

دانشجویان محترم که احکام محرومیت تحصیلی گرفته اند.این انتظار را داشته اند و حتا شدیدتر, ولی آقای ازغدی از دانشگاهی با هزاران ترفند وآسیب واخراج از استاد گرفته تا دانشجو وکارمند این انتظار را نداشت که هنوز مستمع خوبی نباشند.

-- یاس ، Nov 16, 2008

اگه یک زمانی روابط ما با خارج از کشور(!) خوب بشه دانشجویان رو به چه جرمی میشه متهم کرد و انداخت زندان؟

-- پوریا ، Nov 16, 2008

خوب به یاد دارم در یک برنامه تلویزیونی این آقا شروع کرد به بافتن که :"بله این آقای شریعتی البته دانشجوی سوربن نبوده اند و فقط هر از گاهی در جلسات سارتر حاضر بوده و حالا برخی مدعی شده اند که ایشان دکترا از سوربن داشته" !!! و با وقاحت تمام چنین حرفی یک سویه و بدون هیچ سندی از صدا و سیما پخش می شد و این یک ذره از دریای سمومی است که این آقا در ذهن مردم ریخته. البته برای اینان که دکترای آکسفورد می سازند سخت نیست که دکترای سوربن را هم نفی کنند چون در هر حال کاغذ پاره است.

-- بدون نام ، Nov 17, 2008

والا 2 هفته پیش در تلویزیون ایران سخنرانی این اقا در دانشگاهی در فدراسیون روسیه پخش شدو ایشان در حظور تعدادی استاد دانشگاهی گفتند "شما میدانید که تمام تمدن غرب از اسلام شروع و ساخته شده است"ما که خجالت کشیدیم اخه پس روم و یونان ووو چه؟ باید نگاه پر از سوال اساتید را میدیدید!!

-- بدون نام ، Nov 17, 2008

اتفاقا من در بعضی از سخنرانیهای ایشان که خیلی محافظه کارانه در تلوزیون پخش می شود را فرار او از دادن جواب دیده ام! واقعا جای تعجب است که چگونه جوانانی خود را طرفدار اینگونه تناقضات معرفی میکنند. ایشان طرفدار حزبی هستند که از اصل 44 و خصوصی سازی دفاع میکند، از آنطرف جناب آقای ازغدی ضررهای نظام سرمایه داری را شرح می دهند و سوسیالیسم را میکوبند. و از اقتصاد اسلامی دفاع می کنند. اقتصاد اسلامی که وجود ندارد! و.....

-- علی ، Nov 17, 2008

کنفوسیوس میگوید: به گفتارشان گوش دهید وبه کردارشان بنگرید.

-- بدون نام ، Nov 17, 2008

من اکثر سخنرانیهای اقای ازغدی را گوش می دهم متاسفانه ایشان پیرو مرام یک بام و دو هوا هستند.گاهی به میخ وگاهی به نعل می زند و می خواهد خود را روشنفکر جا بزند ولی بی انصافی ایشان و سکوت ما باعث شده که ایشان وقاحت و بی شرمی را به اوج برساند معلوم نیست چگونه در خلوت خویش جواب این بی انصافیها را می دهد.البته اگر وجدانی برای ایشان مانده باشد.

-- ساسان ، Nov 17, 2008

البته جاي تعجب داره كه برخي يك زماني نيروهاي ارزشي رو بخاطر اينطور سوال پرسيدن ها فاشيست و غير متمدن و....ميناميدن و حالا بلند شدن و پلاكارد گرفتن وسط سخنراني ميشه انتقاد؟؟
جايي توي يكي از سايتها ذيل خبر همين موضوع شخصي نوشته بود كه از كديور براي مناظره دعوت شد كه ايشون تا متوجه شدند كه رحيم پور قراراه طرفشون باشه بهدليل گرفتگي صدا انصراف دادن در حالي كه همون روز كديوردر جاي ديگري سخنراني كرد و رحيم پور تنها مجبور شد بجاي مناظره سخنراني كنه!
اگه دوست داريد به تك صدايي عادت نكنه باهاش مناظره كنيد!بعد ببينيد كي عادت به تك صدايي داره؟!زمانه اي ها يا امثال رحيم پور؟
حتي بجاي گفتگو با فلان عالم و بهمان عالم بريد سراغ آقاي مصباح بريد سراغ آقاي مكارم
اينجا من فقط صداي احزابه!احزاب مخالف جمهوري اسلامي فقط!!!!

-- ميم نقطه ، Nov 17, 2008

آن انقلاب فرهنگی این عضو شورایش میشود.

-- بدون نام ، Nov 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)